Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Adaptogener- den ultimate hjelpen for å kontrollere stress!

I denne artikkelen vil jeg fortelle om de fantastiske evnene til adaptogen-utrter og hvordan vi kan bruke de som verktøy for å fremme vekst, helbredelse, og ytelse i vår hverdag.

 

Hva er adaptogener?

Definisjonen av et adaptogent stoff er et ikke-giftig stoff fra en planteekstrakt urt eller sopp som øker kroppens evne til å motstå og komme seg fra de skadelige effektene av stress. Adaptogener fremmer eller gjenoppretter også normal fysiologisk funksjon når vi utsettes for stress.

 

La meg dele noen eksempler på hvordan dette fungerer.

Hvis du utsettes for store mengder stress i en viss periode av livet, på grunn av for eksempel en traumatisk opplevelse, eller kanskje du har eksamen, må du øke fokus og/eller prestasjon, eller du opplever en form for sjokk. Hvis dette er tilfelle, kan adaptogener bidra til å dempe slaget fra denne ekstra mengden stress som du er utsatt for.

Disse fantastiske urtene kan for eksempel hjelpe kroppen til å tilpasse seg større mengder kulde eller varmeeksponering, eller andre fysiske og utfordrende forhold du kan befinne deg i. Med andre ord hjelper de kroppen til å tilpasse seg og jobbe gjennom enhver form for stressende påvirkning, det være seg fysisk eller følelsesmessig, de gjør det også på en skånsom og balansert måte uten å overstimulere eller ved å tømme kroppens egne ressurser hvis du tar dem som anbefalt.

 

 

De forskjellige typene adaptogen urter:

Det finnes mange forskjellige typer adaptogener, med forskjellige kvaliteter, og du kan velge ditt foretrukne adaptogen eller adaptogener, basert på hva du føler passer dine spesifikke behov.

Noen adaptogener har gode beroligende, helbredende og antiinflammatoriske egenskaper, og de kan være gode å inkludere daglig hvis du trenger restitusjon og hvile. Noen adaptogener styrker immunforsvaret, gir deg mer utholdenhet og hjelper deg med å bevege deg gjennom perioder hvor du trenger å prestere enten mentalt eller fysisk. Andre adaptogener er flotte for å skape et mer balansert hormonsystem eller hjelpe deg med å stabilisere energinivået ditt slik at du ikke blir overstimulert. Dette er spesielt nyttig for personer som lett blir utbrent, som trenger mer stabilitet og som trenger å prestere jevnt i arbeids- eller hverdagslivet.

 

Etter min mening er adaptogen-urter det ultimate stressmestringshacket. Med tanke på mengden stress, vi utsettes for daglig og skaden vi akkumulerer fra dette stresset, er adaptogener fantastiske verktøy vi kan bruke for å hjelpe oss med å håndtere stress. I tillegg til å jobbe aktivt med å selv håndtere stresset vårt, selvfølgelig!

 

Litt går langt

En annen viktig kunnskap jeg har lært gjennom årene er at det er skånsommere for kroppen og mindre belastende om man tar med små mengder forskjellige urteekstrakter, enn om man bombarderer kroppen med store doser av kun ett eller to stoffer.

Så mitt råd er å ta små mengder av for eksempel tre, fire eller flere forskjellige urter. Da kan du skape en unik synergieffekt i tillegg til å få egenskapene til den enkelte urten.

 

 

Noen av mine favoritt adaptogener når det kommer til restitusjon og fred er:

Ashwaganda, reishi og hellig basilikum.

 

Noen av mine favoritter for styrke og utholdenhet er:

Rhodiola, eleuthero, schizandra og chaga.

 

Noen av mine immunfavoritter:

Astragalus, chaga og agaricus blazeii.

 

Utøvende favoritter:

Cordyceps, maca og amerikansk ginseng

 

Jeg har kun skummet overflaten når det kommer til egenskapene og egenskapene til de adaptogene urtene nevnt ovenfor. Dette er den korte versjonen, men alle adaptogenene som er nevnt har også mange andre helbredende egenskaper, inkludert antiinflammatoriske, antibakterielle, antivirale egenskaper og de bidrar også til å stimulere og styrke ulike organer.

 

Du får mange bonuser hvis du inkluderer noen av eksemplene ovenfor i ditt daglige liv.

 

 

Her er en liste over noen gode adaptogener, så sjekk dem ut!

Chaga

Reishi

Maca

Eleuthero

Rhodiola

Schizandra

Astragalus

Ashwaganda

Cordyceps

Suma

Amla

Hellig basilikum

Amerikansk eller hvit ginseng

Shativari

 

Jeg anbefaler deg også å prøve en chaga-boost i kakaoen neste gang du bestiller noe på en av Oslo Raw-kafeene.

 

 

Sara Chacko har over tjue års erfaring som helse- og ernæringsrådgiver, forfatter, foreleser og kursholder. Hun gir også private helse- og ernæringskonsultasjoner.

 

 

Kontakt:

Sara.m.chacko@gmail.com

Du finner mer informasjon om Saras kurs på:

https://blogg.sarachacko.no/helseinvesteringen2021/

 

Sosiale medier:

Instagram: @soopasara

Facebook:

https://www.facebook.com/sarachackomat

 

Helse Ansvarsfraskrivelse

Denne artikkelen gir generell informasjon og diskusjoner om helse og relaterte emner. Informasjonen og annet innhold gitt av forfatteren, eller i lenket materiale, er ikke ment og skal ikke tolkes som medisinsk råd, og informasjonen er heller ikke en erstatning for profesjonell medisinsk ekspertise eller behandling.

Hvis du eller en annen person har en medisinsk bekymring, bør du rådføre deg med helsepersonell eller søke annen profesjonell medisinsk behandling. Aldri se bort fra profesjonelle medisinske råd eller forsinkelse med å søke det på grunn av noe du har lest på denne bloggen eller i lenket materiale. Hvis du tror du kan ha en medisinsk nødsituasjon, ring legen din eller nødetatene umiddelbart.

Meningene og synspunktene som er uttrykt av forfatteren har ingen relasjon til de fra noen akademisk, sykehus, helsepraksis eller annen institusjon.

 

Del:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Rull til toppen